Indrek Laul – Juilliardi klaverivirtuoos, Estonia klaverivabriku omanik

GE005 Indrek Laul

“Me peaksime väärtustama meie kultuuripärandit, seda hindama, et meil oleks rohkem omavahelist mõistmist, armastust, läbisaamisoskust ja et inimesed tunneks, et see on üks väga sisuka ja sügava kultuuripärandiga maa, mis saab maailma pilti rikastada.”

Meie viies saatekülaline on Indrek Laul, kelle elu keskmeks on alati olnud klaver. Ta valdab seda pilli täielikult nii mängijana, tootjana kui ka ettevõtjana. Ta on üks vähestest eestlastest (kui mitte ainuke) kes on lõpetanud Julliardi konservatooriumi, ja kool ise on Indreku kandnud Juilliardi saja nimekaima lõpetaja sekka läbi aegade.

Indrek Laulu ja Arvo Pärdile valmistatud Estonia klaveriga (15.august 2016)

Estonia klaverivabriku omanikuna on Indreku eesmärk olla hea omanik, ja ta räägib sellest lähemalt, mida see tema jaoks tähendab. Tema elulugu on justkui otse filmist võetud, ja isegi kui see valdkond sind niivõrd ei paelu, siis pane tähele kuidas Indreku lugude vestmise oskust, millest on meil palju õppida.

Selle saate salvestamise päeval oli meil erakordne võimalus kuulata ka värskelt Arvo Pärdile valmistatud Estonia klaverit, mida Indrek lahkelt mängis, ning ma lihtsalt seisin seal kogu selle situatsiooni lummuses.

Lisaks räägime:

  • Kuidas ta Juilliardis sisseastumiseksameid käis tegemas samas kui õppemaksuks raha ei olnud;
  • Mis tunne oli õppida maailma tippkonservatooriumis ning pöörata kriitika õppetundideks?
  • Kuidas ta paralleelselt Juilliardi õppetööga jõudis järeldusele, et temast võiks saada ka ettevõtja?
  • Kuidas ta mõtleb klaveritootmisest ning jagab ka meeldejäävaid müügilugusid Steve Forbesile, Jay Lenole, Larry Ellisonile ja Morgani perekonnale.

Kuulake, kui pühendunud võib üks inimene olla ühele muusikainstrumendile. Ma arvan, et Eestil on väga vedanud, et meil on selline kultuuriaadik ning kvaliteedile pühendunud inimene nagu Indrek Laul. Head kuulamist.

Kuula iTunesis

Valik mõtteid

[12:40] Indrek räägib, kuidas vanemad ja kodu on mõjutanud tema valikut muusikuks hakata.
[15:15] Kuidas sujus kohanemine Juilliardiga ning miks püstitas Indrek eesmärgi õppida ainult maksimaalsetele hinnetele?
[30:20] “Õppejõud annavad edasi sulle enamat kui ainult selle doktorantuuri ettenähtud õppematerjali, vaid teatud määral oma filosoofiat, mõtlemisi, arusaamisi, ja võibolla mõni tahtis juba pea teatepulka sulle edasi anda.”
[33:45] Indrek tsiteerib oma õppejõudu, Richard Frenchi: “Ära kaota seda majakat, mille poole sa liigud, või seda eesmärki, mis su mõte ja idee oli. Ja ära kaota tasakaalu sinna liikudes, sest maailm vajab intelligentseid inimesi rohkem kui kunagi varem.”
[39:00] Muusika ja ettevõtlus. Kuidas Indrek ühest teiseni jõudis?
[39:55] “Need firmad, mis peavad vastu, need on rajatud filosoofiale. /…/ Omanik peab olema hea omanik, kes paneb paika visiooni ja osalt see visioon on firma puhul ka see filosoofia, mida miks me teeme.”
[41:50] Indrek tutvustab klaverit, mis läheb Arvo Pärdi koju ning mängib pala “Für Alina”
[47:20] “Üle 20 aasta tagasi ma kirjutasin missiooni statementi ja panin, et me austame ja peame lugu kõikidest klaveritegijatest, sest meie ideaaliks ja suunaks on ideaalne klaver.”
[48:50] Estonia klaverivabriku lihtne kontseptsioon: Euroopa pillid Ameerika turul
[51:45] “Väga sageli mõeldakse, et ma lähen kuhugi ja hakkan oma tehtud toodet ja kunsti või maali teistele pakkuma. Teinekord on nii, et sa lähed kõigepealt sinna ja püüad neist aru saada. Ja kui sa hakkad neist aru saama, siis ma arvan, see on esimene samm selleks, et nemad hakkavad sinust aru saama.”
[54:45] “Meie käsitsi tehtud pillidest enamus peab olema suunatud Ühendriikidesse, et seal arvuliseltki tekiks tuntus ja et inimesed hakkaksid poodi minema ja küsima Estonia klaverit.”
[1:00:50] Kuidas ülemaailmne majanduskriis mõjutas klaveritööstust?
[1:03:45] “Ühelt poolt, kui ma nägin, et torm on tulemas, võtad ju purjed maha ja valmistad terve laevameeskonna ette tormi tulekuks. Ja see ei ole lihtne ega see ei ole meeldiv tegevus. Teiselt poolt, kuna oli näha, et nüüd tulevad nii-öelda aeglasemad ajad, me hakkasime tegelema uute mudelite arendusega ja tulime välja kahe uue klaverimudeliga, sest mu mõte oli selles, et kui siis jälle normaliseerub olukord ja ookean rahuneb maha ja päike tuleb välja ja tulevad jälle ilusad ilmad, siis ei ole meil mitte kolm mudelit nagu seni, vaid nüüd on juba viis.”
[1:12:05] Kuhu liigub klaveritööstus ning Estonia klaverivabrik? Indrek räägib oma kogemustest Hiina turuga.
[1:23:40] “Ma väga sageli mõtlen, et küll on minul vedanud, et ma võin nii võrratu asjaga tegeleda nagu klaverid. See on erakordne võimalus ja õnn, et ma saan teha sellist ilusat muusikainstrumenti.”
[1:26:50] “Üks eriline tunne on mul endal sellest, et me oleme üks väheseid, kui mitte ainuke klaverivabrik, kellel on riigi nimi klaveri peal.”
[1:29:50] Indrek räägib põnevamatest klientidest, kellega on klaveritööstuses kokku puutunud.
[1:35:55] “Niisugune traditsioon on, et sa lähed koju ja allkirjastad selle klaveri malmraami peale tänutäheks meie meistrite ja meie firma poolt, et nad on selle klaveri valinud. /…/ Sinna juurde käib ka teatud klientide juurde visiidid, kui nad on teinekord kokku kutsunud oma pere või ka tuttavad. Siis natuke mängime muusikat – nemad ka mängivad – ja allkirjastame selle pilli, teeme pilte koos ja teeme sellest klaverist mitte niivõrd objektiivse kuivõrd subjektiivse perest perre põlvkonniti edasiantava instrumendi.”
[1:38:30] Indrek arutleb, millised oleksid tema valikud, kui Estonia klaverivabrikut poleks olemas ning räägib klaveri tähtsusest tema elus.
[1:43:10] “Sageli tahetakse klaveri ümber suuremat pilti, kuni selleni välja, et mitmed omanikud on hakanud suviti laevadega siia (Eestisse – toim.) tulema.“
[1:46:40] “Siia juurde ma tahan tuua, et Estonia klaveril oleks tema oma kõla. Sa ei püüa olla nagu keegi teine ja talle siis kõlaliselt järgi joosta või teda kopeerida. Me siiski kõik kasutame oma kultuurilist tausta, kust me tuleme, kes me oleme. Ja kui sa paned selle kõlapilti, siis see on kui värvide mäng maalil ja need värvid, mida sina kasutad ja see maailmanägemus, mis sa sinna maali valad, sinu emotsioonid, läbielatu, meie ajalugu, meie arusaam on tegelikult kõik selles kõlapildis.”
[1:52:25] “Me peaksime väärtustama meie kultuuripärandit, seda hindama, et meil oleks rohkem omavahelist mõistmist, armastust, läbisaamisoskust ja et inimesed tunneks, et see on üks väga sisuka ja sügava kultuuripärandiga maa, mis saab maailma pilti rikastada.”

Viited

Estonia klaverivabrik
Juilliardi konservatoorium
Columbia Ülikool
Yale’i Ülikool
Arvo Pärt “Für Alina”

Raamatud

Andrew Ross Sorkin “Too Big to Fail”
Alo Põldmäe “Eesti klaver”

Inimesed

Arbo Valdma – eesti pianist ja muusikapedagoog
Richard French – tuntud USA muusikaprofessor
Venno Laul – isa, Eesti koorijuht ja muusikapedagoog, Eesti Rahvusmeeskoori Poistekoori rajaja, Estonia klaverivabriku juhataja
Reet Laul – ema, pianist, Estonia teatri kontsertmeister
Henry “Hank” Paulson – USA endine rahandusminister, investeerimispanga Goldman Sachs juht
Perekond Morgan – USA pankurite perekond, panga JP Morgan loojad
Jay Leno – kuulus USA õhtusaate juht, autokollektsionäär
Steve Forbes – USA meediaettevõtja, omanimelise majandusajakirja looja

Saatest

“Globaalsed eestlased” on uus veebisaade ehk podcast, eesmärgiga luua vabariigi sajanda sünnipäeva lävel mälupilt märkimisväärsetest Eesti inimestest üle maailma, ennast avada ja üksteiselt õppida. Saatejuht Rainer Sternfeldi külalisteks on rahvusvahelisel areenil tegutsevad eestlased või eesti juurtega inimesed erinevatelt elualadelt – arstid, ettevõtjad, teadlased, kunstnikud, poliitikud, heliloojad, sportlased, jpt. Milline on olnud nende käekäik, nende valikud? Dekonstrueerime saatekülaliste mõttemaailma, töömeetodeid, lemmikraamatuid, treeningkavasid, jne. Saate läbivateks teemadeks on lisaks ka Eesti käekäik, eestlus globaliseeruvas maailmas, meie ühiskondlik küpsemine, ning mida saaks igaüks oma elus teha selleks, et rahvusvahelises konkurentsis võita?