Marek Kiisa elu kiirteedel – vormelisõitjast autoinseneriks; ettevõtjast ingelinvestoriks

Globaalsed eestlased - Marek Kiisa

“Ettevõtte asutaja peab olema nagu võidusõitja. Tema ei tohi karta täisgaasiga kurvi sisse minna. Kui ta selle läbib, jääb ellu, ja naeratab, siis ta ka kindlasti võidab selle võidusõidu.”

Meie seitsmenda saate külaliseks sarjas “Globaalsed eestlased” on põneva taustaga tehnoloogiainvestor ja ettevõtja Marek Kiisa, kes oma nö eelmises elus on olnud nii vormelisõitja kui ka sisepõlemismootorite insener. Ka meie tänane saade on mõnevõrra eriline. See on salvestatud 2016.a. juuli keskel Loode-Itaalia ning Lõuna-Prantsusmaa kiirteedel. Marek istub Fiat 500 roolis, mina oma helisalvestusega kõrvalistmel, ja mu pere kuulab vaikselt tagaistmel pealt.

Marek Kiisa ja Rainer Sternfeld Itaalia kiirteedel (10.juuli 2016)

Mareku lugu kardisõitjast vormelisõitjani on Eesti autospordi ajaloohuviliste jaoks kullafondi väärtusega. Lisaks saame teada, kuidas sündis vormel Estonia, mida Tallinnas Hobujaama tänaval toodeti kokku üle 1300 eksemplari; ning mida see kõik tähendas nii autospordile, inseneriharidusele kui ka temale endale.

Kui motosport huvi ei paku, ei tasu heituda – siin leidub ka muud huvitavat. Marek räägib, kuidas sai temast kui autoinsenerist Rootsis üleöö Eesti riigiametnik; ning kuidas sai temast rahvusvaheline ettevõtja ning tehnoloogiainvestor, kes sõitab täna Tallinna, Stockholmi ja San Francisco vahet.

Lisaks räägime Marekuga:

  • mida mõtleb üks sisepõlemismootorite insener ning FIAs Põhjalat esindav inimene elektriautodest?
  • kuidas on noorte huvi autode vastu jahtunud ning mis seda asendab?
  • mis paralleele näeb ta ettevõtjatel ning sportlastel?
  • kuhu on tema juhendatavad Eesti kardisõitjad ja mehaanikud tänaseks jõudnud?
  • mida hindab ta alustavate ettevõtete puhul (kui ta hindab neid kui võimalikku investeeringut)?
  • mis juhtuks kui Eesti õpetajate palk oleks konkurentsivõimeline Skandinaaviamaadega?
  • miks peab Marek oma Valget Raamatut ja mis asi see on?
  • mis on algatus “Minu Lugu”?

Siin on minu vestlus kiirusel 110 km/h globaalse eestlase Marek Kiisaga. Head kuulamist!

Kuula iTunesis

Saatemärkmed

[04:15] Marek räägib, kust pärineb tema huvi tehnika vastu ning kuidas ta autospordiga alustas.
[07:55] Marek kirjeldab esimesi kogemusi masinate ehitamise vallas: „Võistlusmootor – see on üks konstantne innovatsioon. Neid on vaja kogu aeg ringi joonistada, et iga aasta leida jälle sellest mootorist selle kartauto /…/ igast komponendist mõni kümnendik sekundit, et olla jälle konkurentidest parem.“
[09:45] Kardisõitjast vormelisõitjaks.
[12:50] Kuidas sattus ENSV autosportlane Itaaliasse Imola ringrajale sõitma.
[17:40] „Minu eluunistus oli saada sisepõlemismootorite inseneriks ja ühtlasi autoinseneriks.“
[20:00] Miks oli Stockholmi tehnikaülikoolis alguses raske õppida ning kuidas teisel aastal kergemaks läks.
[24:10] Marek räägib, mida ta arvab elektriautodest ning milline võiks olla nende tulevik autospordis.
[29:50] Kas vastab tõele, et tänapäeva noored ei huvitu enam sellisel määral autodest?
[32:10] Marek räägib veel oma õpingutest Rootsist ning suhtlemisest teiste tudengite ja õppejõududega.
[38:45] Töötamine Rootsis inseneribüroos ning tagasitulek Eestisse riigiametnikuks.
[45:15] „Mul oli ka jälle valikukoht. Kui ma oleks jäänud pikemaks, siis oleks võibolla isegi poliitikasse pidanud minema, aga kuna mu valik oli pigem ettevõtlus, siis sealt ma läksin edasi juhtima ühe Rootsi börsiettevõtte tütarettevõtet.“
[53:10] Mis on ühist autosportlastel ja ettevõtjatel?
[56:05] Marek kirjeldab vabatahtlikku tegevust Eesti autospordi noorte talentide arendamisel.
[01:00:05] Mis on ingelinvesteering ning kuidas Marek sellega tegeleb
[01:03:20] „Ettevõtte põhiasutaja peab olema nagu võidusõitja. Tema ei tohi karta täisgaasiga kurvi sisse minna. Ja kui ta selle kurvi läbib ja naeratab, siis ta ka kindlasti läbib selle võidusõidu.“
[01:08:25] Milliste saavutuste üle on Marek eriti uhke olnud?
[01:18:45] Millised on Eesti tugevused ja nõrkused Mareki arvates ning mis on suurim väärtus Eestis?
[01:22:50] Mis on „Valge raamat“ ja kuidas see aitab Marekit tema töös?

Inimesed

Harri Neemelaid (1911-2007) – Eesti autospordi eestvedaja, treener, võistluste korraldaja
Indrek Vanaselja – endine autosportlane
Mart Kongo – endine autosportlane
Ants Seiler – endine autosportlane
Gianni Morbidelli – Itaalia autosportlane
Raivo Vare – endine teede- ja sideminister, ettevõtja ja riigitegelane, transiidi- ja majandusekspert
Sven Reppo – Marek Kiisa äripartner
Ralf Aron – Eesti noor ja tõusev autosportlane
Toomas Hendrik Ilves – Eesti Vabariigi president aastail 2006-2016

Lingid

Pirita-Kloostrimetsa ringrada
Imola ringrada
KTH ehk Kuninglik tehnikainstituut Stockholmis
FIA ehk Rahvusvaheline Autoliit
Astrec Baltic
Minu Lugu ehk Ettevõtlikkus kooli