Aita meediat, ära kliki saastal!

Kas sa teadsid, et klikid muudavad maailma? Sellega seoses on kaks uudist, hea ja halb. Alustan kõigepealt halvemast.

Halb uudis
Kui klikid niinimetatud kollast pealkirja ajalehes, siis saad võib olla teada, milline on üleni roosas Paris Hilton, kuid samal ajal registreerib ajalehe serveris väike klikihitler sinu kliki, kogub selle kokku teiste samasugustega ja saab lõpuks selle eest reklaamiandjalt raha. Lisaks saab autor tuult tiibadesse, et homme jälle sarnaseid lugusid teha.


Jah, ühe inimese klikk võib tunduda väeti ja nõrk nagu eksinud kassipoeg, kuid tuhandekaupa on klikid kui lõvid, mille möirete rütmis mürtsub meediamajanduse ja “kuulsuse” konveier. Seda võib ka nii vaadata, et iga hommik on moodsale netiväljaandele nagu valimistehommik poliitikule. Lood mis saavad rohkem klikke, valitakse parimateks, neid tehakse juurde ja just nemad valitsevad meie arvutiekraane.

Hea uudis
Kui sa klikid linke, mis Sulle meeldivad, siis saab selliseid lõpuks rohkem ja internet on rohkem sinu nägu. Mida rohkem ma selle peale mõtlen, seda toredam see uudis tundub.

Mida siis teha
– Pea lihtsalt meeles, et klikil on võim. Kostita ohtrate klikkidega kõike, mis netis meeldib.
– Kirjuta ise lugusid, tee pilte või kasvõi filme kõigest sellest, mis endalegi meeldib
– Ära unusta meeldivate lugude autoreid tänamast, kasvõi kommentaaris või e-kirjas.
– Soovi korral lisa oma kodulehele või blogile “ära kliki saastal” märk ning miks mitte ka link sellele blogipostile siin.
NB! Siinkohal tahab Memokraat tänada (esimese!) vabatahtliku kaastöö eest Priidut, kes alljärgnevad kaunid märgid disainis.




Mida mitte teha
– On oluline tähele panna, et siin ei kutsu keegi üles meediatarbimisest loobuma, vaid andma meediale võimalust paremaid lugusid teha. Tekitagem ajakirjandusele õigustus teha rohkem häid lugusid.
– Kõik deklaratiivsed kampaaniad on nõmedad. Me ei kutsu protestiallkirju andma ega valitsust kukutama. Loomulikult võib igaüks alati klikkida ükskõik mida. Me ei keela ega käse midagi. Tahame lihtsalt meelde tuletada, et Internet on meie nägu ja et maailma saab alati muuta, alustades iseendast.

Kas nüüd kaovad kollased pealkirjad ära?
Ei, lõppkokkuvõttes jääb osa kollast ikka alles ja jumal hoidku – miks teda ei võiks siis olemas olla. Kuid kui ka 5 protsenti raiuvad hiireklahve teadlikumalt, siis tähendab see seda, et on saadetud terav torge kvaliteetsema ajakirjanduse toetuseks. Meie arvates tasub proovida.

Samal teemal samas blogis:
Untergang
Õudne tõuk
Põgene, Sirp
Volkov vs. Hõbemägi

  • Meikar

    Kiiduväärt algatus. Hea oleks, kui võimalikud paljud ajaveebnikud kampaaniaga ühineksid ning sellest oma veebikeskkondades kirjutaksid. Tegin otsa lahti: http://www.meikar.ee

    Silver Meikar

  • raimo

    Well Done, Daniel!

    Raimo Ülavere
    http://www.mindsweeper.ee

  • Kaur

    Hm. Algatuse kui sellise eest palju pehmeid tugrikuid Sulle. Aga.

    Minu arust on kollasuse / labasuse vastu rohujuure tasandilt võitlemine ette läbikukkunud. “Ära loe Saagimist!” on sama lootusetu nagu kampaaniad “ärge ostke K-kohukesi!” või “ärge jooge alkohoolseid jooke!. Nad käivad inimese (roosa-, lõbu- ja läbu-huvilise) põhiolemuse vastu.

    Ega ma ei tea küll, mis siis õigem lahendus oleks. Roosa pudi asemel tuleks midagi muud ette sööta, aga selle vastu töötab seesama mehhanism, millega sa võidelda tahad. Nii et prooviks võib ka saastal mitteklikkimist promoda, vähemalt tekitab tähelepanu. A töötavat lahenduset (meedia kolletumise vastu) sellest ei tule :(

  • E:r

    Väärt algatus kasvõi juba iseenese mõtte teadliku puhtana hoimise nimel.

    Ühinesin http://rings.pri.ee/wp jaluse kaudu.

  • Paawo

    Minu mõttekodu bännerdab ka seda maailmaparandusplaani. paawo.blogspot.com

  • tarmojuristo

    Hahahaa.. selle logo võiks kohe delfile saata, saaksid iga loo alla oma “ära leima” ikoonide kõrvale selle ka panna :)

  • oHpuu

    yhinesin kampaaniaga ja kirjutasin yhe jupi juttu kah.

    positiivne lahendus: lugege maakeelsetest online’idest välisuudiseid ja muid asju, mis teie maailmapilti avardada võiksid.

  • S-man

    Juba kasutan seda taktikat, et kollase peal ei kliki

  • sven

    Youdo, mulle see kampaania täitsa meeldib. Aga ma eeldan et ka päris palju on neid kes tahavadki üleni roosat päris hiltonit näha…. aga see selleks.

    Õige küll et ei tasu mööda ekraani hiirega ringi aerutada ja klikkida kus juhtub….

    enivei, ma tegin logo ka ringi, sest tumedal taustal see png variant läbipaistva taustavärviga ei töötand….
    fail ise on: http://esc.kelder.ee/Files/Other/Normaalne.jpg

    edu ja mõistust ja feimi ja sulli :D

  • liisa

    super!

  • Sten

    Tere Daniel,

    Ma loodan, et sa mäletad mind kunagistest ammustest aegadest :)

    Probleem. Miskipärast ei ava seda pildikest ei Photoshop ega Fireworks. Aga ma tahaks teda editida ehk siis teksti inglisekeelseks teha.

    On sul või härral, kes selle valmis meisterdas, äkki olemas originaalfail, mida saab Photoshopis või Fireworksis editida? Ma oleks väga tänulik :) Kui võimalik, saada see mulle e-postkasti, aadress on profiilis :)

    Edu!

  • Daniel Vaarik

    Tere! Saab tehtud :)

  • kazo

    ilus algatus. kiidan takka.

  • aguirres

    hea algatus!

    logo võiks natuke tjuunida veel.